وکیل برای وصیت نامه


مرگ شخص باعث می شود که نتواند در اموال و دارایی‌های خود دخالتی کند و به بيان ديگر هر شخصی پس از مرگ كليه حقوقش را از دست مي دهد با اين حال قانونگذار به خاطر احترام به اراده متوفی به او اجازه داده تا با شرايطی در اموال و حقوق خود پس از مرگ نيز دخالت كند.

اختلافات احتمالی وراث بعد از فوت مورث ، معمولا از سوی کسانی که ممکن است وصیتی به نفع آن‌ها نشده باشد پیش آید . در صورتی که موصی با مشاوره وکیل تنظیم وصیت نامه نسبت به تنظیم وصیت نامه با رعایت قوانین و قواعد حقوقی اقدام نماید ، مسلما امکان اختلاف کمتری بین ورثه وجود خواهد داشت . گروه وکلای دادگستران نگین عدالت ، تمامی نکات مربوط به تنظیم وصیت نامه و موارد و نکات مهم که باید در انواع وصیت نامه رعایت شود را در ادامه برای آگاهی بیشتر برای عزیزان به صورت مشروح ، بیان خواهد نمود.

 

وصیت کننده باید هنگام تنظیم وصیت به نکات زیر توجه کند :

آنچه وصیت می‌شود ارزش مالی و منفعت عقلایی داشته باشد و غیرمشروع نباشد بنابراین وصیت در موضوعاتی مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی باطل است .
مال مورد وصیت قابلیت معامله و نقل و انتقال داشته باشد، براین اساس اموال عمومی و موقوفه نمی‌توانند مورد وصیت قرار گیرند .
آنچه وصیت می‌شود در مالکیت وصیت‌کننده باشد بنابراین وصیت بر مال غیر باطل است .

نکاتی در خصوص وصیت نامه لازم به ذکر است که عبارت اند از :

  1. موصی نمی تواند هیچ یک از وراث را از ارث محروم کند زیرا ارث جز حقوق افراد به شمار می آید و در حکم این است که برای مثال شخصی را از ازدواج کردن منع نمود!
  2. موصی تنها می تواند در خصوص یک سوم از اموال خود وصیت کند در غیر این صورت وصیت وی باطل است مگر این که با توافق سایر وراث باشد.

در خصوص وصیت عهدی اگر موصی پدر یا پدر بزرگ صغیر یا محجور باشد می تواند شخصی را تحت عنوان وصی برای اداره ی ثلث اموال تعیین نماید.

اگر شخصی قبل از اقدام به خودکشی وصیت نامه ای را تنظیم نماید اگر خودکشی او منجر به فوت وی گردد وصیت وی باطل است اما در صورتی که عمل خودکشی منجر به فوت او نگردد وصیت نامه صحیح است .

برای اطلاع از مراحل درخواست انحصار وراثت کلیک کنید

شیوه ‌های تنظیم وصیت ‌نامه

شاید مرسوم‌ترین نوع وصیت ‌نامه آن باشد که شخص وصیت‌کننده ، گفته ‌های خود خطاب به ورثه را بر ورقه‌ای از کاغذ با دست خط خودش می‌نویسد و از چند معتمد محل نیز می‌خواهد تا زیر ان را امضا کنند البته این نوع وصیت‌نامه از لحاظ حقوقی ، وصیت‌نامه عادی تلقی می‌شود و اگر ورثه بر صحت و درستی ان اقرار نکنند ، معمولا در مراجع رسمی پذیرفته نمی‌شود بنابراین برای کاهش مشکلات پس از مرگ موصی ، می‌توان سه نوع وصیت‌نامه رسمی ، خودنوشت و سری را تنظیم کرد .

وصیت ‌نامه رسمی

ویژگی وصیت‌نامه رسمی این است که در یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی نوشته می‌شود و تابع تشریفات و مقررات اسناد رسمی است.

وصیت‌نامه خودنوشت

وصیت‌نامه خودنوشت به خط وصیت‌کننده نوشته می‌شود و دارای تاریخ به روز ، ماه و سال به همراه امضای وصیت‌کننده است.

وصیت‌نامه سری

وصیت‌نامه سری ممکن است به خط وصیت‌کننده یا فرد دیگری باشد ، اما در هر صورت امضای وصیت‌کننده باید ذیل ان وجود داشته باشد.

چنین وصیت ‌نامه‌ای باید در اداره ثبت یا محل دیگری که آن اداره معین می‌کند ، به امانت گذاشته شود . شخص وصیت‌کننده هر وقت اراده کند، می‌تواند وصیت‌ نامه‌اش را از اداره ثبت پس بگیرد .

 

برای مشاوره حقوقی رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱