کمیسیون ماده 100 شهرداری ، در جهت نظم بخشیدن به شهر سازی و ساخت و ساز های شهری میباشد و مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن قبل از هر اقدامی به تفکیک اراضی یا عملیات عمرانی و ساخت ساز بایستی از شهرداری پروانه (مجوز) اخذ نمایند و شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون مجوز و خلاف پروانه صادره در زمینهای محصور و غیر محصور میباشد. برای اطلاع درباره تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری ، وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری ، جرایم کمیسیون ماده 100 شهرداری و تخلفات ساختمانی ، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
کمیسیون ماده (100) قانون شهرداری از جمله نهاد های خاص و شبه قضایی است که برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی به وجود آمده است. کمیسیون مزبور، دارای شخصیت حقوقی مجزا از شهرداری و محل استقرار این کمیسیون در شهرداری قرار دارد. اعضای تشکیل دهنده آن، نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، نماینده شورای اسلامی، نماینده شهرداری، میباشند. در بین این اعضا نماینده شهرداری حق رای ندارد و تنها برای ادای توضیحات در جلسات این کمیسیون حاضر میشود.
نکته ـ صلاحیت نظارتی شهرداری در محدوده شهر و حریم آن که محدود میگردد.
نکته ـ به موجب تبصره (9) ماده (100) قانون شهرداریها ساختمانهایی که پروانه ساختمان آنها قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر صادر شده باشد، از شمول تبصره (1) ماده (100) معاف و قابل طرح در کمیسیون نمیباشند.
به موجب تبصره (2) ماده (100) کمیسیون، علاوه بر شهرداری هر شخصی که از انجام تخلفات ساختمانی ضرر ببیند، میتواند جهت اقامه دعوا در کمیسیون ماده (100)، به شهرداری مراجعه و اعتراض خود را بیان کند. سپس شهرداری در صورتی که تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری را در صلاحیت بداند، موضوع را به کمیسیون ارجاع خواهد داد.
بعد از این که اعلام تخلفات ساختمانی در شهرداری و گرفتن لایحه دفاعیه و توضیحات از شخص، رسیدگی به تخلفات در کمیسیون بدون نیاز به حضور شخص صورت میگیرد. رای کمیسیون ماده 100 شهرداری ظرف 10 روز، توسط شهرداری و مالک و قایم مقام آن قابل اعتراض در کمیسیون ماده 100 شهرداری) است . افراد کمیسیون دوم باید افرادی غیر از افراد حاضر در کمیسیون صادر کننده رای باشد و رای که از کمیسیون دوم صادر میگردد، قطعی است.
نکته ـ آرا بدوی و تجدید نظر صادره از کمیسیون ماده 100 شهرداری باید علاوه بر مالک به ذینفع (مانند مستاجر) نیز ابلاغ گردد، در غیر این صورت و در صورت عدم ابلاغ به این اشخاص، میتواند از موجبات نقض این آرا به حساب آیند.
نکته ـ تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری از سه دیدگاه رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی بررسی میشود.
مقاله پیشنهادی: آشنایی با قانون بیمه و وظایف بیمه گر
تخریب ـ جریمه ـ تعهد به اصلاح تخلف ـ تأیید تقصیر مهندسین ناظر و عوامل نظارتی شهرداری تخریب. حکم تخریب در صورتی صادر میشود که مخالف اصول شهرسازی، فنی، بهداشتی باشد.
اخذ جریمه: صدور رای جریمه به عهده کمیسیون و محاسبه میزان جریمه برابر ضوابط به عهده شهرداری میباشد. میزان جرایم بر اساس مصوبات شورای شهر و ارزش منطقهای با رعایت بندهای 11 گانه ماده (100) شهرداری میباشد.
ماده (100) قانون شهرداری مالكیت اراضی و املاك واقع در محدوده شهر یا حریم آن را ملزم به اخذ پروانه قبل از هر اقدام عمرانی یا تفكیك اراضی و شروع به ساختمان از شهرداری كرده است و ضمانت اجرای عدم چنین امری جلوگیری از عملیات ساختمانی توسط شهرداری و ارجاع امر به كمسیون ماده 100 می باشد.
حکم کمیسیون در رابطه با این تخلف عبارتند از :
الف. تخریب: در موارد مخالفت با اصول شهر سازی و بهداشتی و فنی، حکم به تخریب صادر میگردد.
ب . حکم به دریافت جریمه
نکته ـ این ماده متعرض مناطق خارج از محدوده یا حریم شهر نگردیده و صرفاً ناظر به مناطق در محدوده یا حریم شهر میباشد.
عبارت است از اضافه بنایی که بیش از مساحت زیر بنای درج شده در پروانه ساختمانی که کمیسیون ماده 100 شهرداری در این رابطه دو نوع حکم به شرح ذیل صادر میکند:
الف: تخریب، مواردی حکم به تخریب داده میشود:
الف ـ 1- عدم رعایت اصول فنی بهداشتی و شهرسازی
الف ـ 2- صدور حکم به پرداخت جریمه از طرف شهرداری و خودداری ذی نفع از پرداخت آن جریمه
ب: حکم به دریافت اخذ جریمه: در مواردی که به قطع اضافه بنا نیازی نباشد، کمیسیون ماده 100 شهرداری رای به دریافت جریمه نقدی مینماید.
ب ـ 1 ـ موقعیت مکانی ملک (خیابانهای اصلی، فرعی، کوچه بن باز، کوچه بن بست)
ب ـ 2 ـ طریق استفاده از فضای ایجاد شده
ب ـ 3 ـ نوع مصالح به کار رفته در ساختمان
ب ـ4 ـ نوع حوزه استفاده از اراضی (مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری)
1 ـ مسکونی باشد: در این صورت کمیسیون ماده 100 شهرداری می تواند با در نظر گرفتن شرایط ها را ذکر و عدم ضرورت قطع، رای به اخذ جریمه ای که نباید از حداقل یک دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای اضافی بیشتر باشد.
2 ـ تجاری، صنعتی و اداری باشد: در این صورت نیز کمیسیون می تواند با در نظر گرفتن شرایط الاشمار و عدم ضرورت قلع رای به اخذ جرایم و تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری که نباید از حداقل دو برابر کمتر و از چهار برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع اضافی ایجاد شده بیشتر باشد .
3 ـ عدم احداث و یا نداشتن قابلیت استفادهی پارکینگ: زمانی محقق می گردد که احداث پارکینگ با توجه به مشخصات مندرج در پروانه و نقشهها و ضوابط شهرداری محل الزامی باشد، ولی مالک ساختمان از احداث پارکینگ خودداری نماید و ابتدا به ساکن پارکینگ را احداث نکند و یا اینکه پارکینگ را به صورتی که امکان اصلاح چنین تخلفی وجود داشته باشد. حکم به اصلاح همراه اخذ جریمه میدهد و در صورتی که اصلاح آن ممکن نباشد و کمیسیون میتواند باتوجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ رای به اخذ جریمهای که حداقل یکی برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد، صادر نماید، مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش ۲۵ متر مربع می باشد.
اگر تخلف عدم احداث پارکینگ از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی رعایت نشده باشد، حکم تخریب در آن مورد الزامی است.
4 ـتجاوز به معابر شهر: در مواردی است که مالک بنا در زمان بازسازی برخلاف پروانه و یا بدون اخذ پروانه و همچنین بدون رعایت برهای اصلاحی که مصوب شهرداری است، شروع به ساخت و ساز نماید و به نوعی به ملک سابق خود یا همان ملک فعلی شهرداری تجاوز مینماید.
جهت مشاوره و پرسیدن هر گونه سوال درباره تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری، وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری ، جرایم کمیسیون ماده 100 شهرداری و تخلفات ساختمانی ، می توانید با وکلای گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت تماس حاصل فرمایید.
نکته ـ تجاوز به معابر در اصل تخلف عدم عقب نشینی از معابر است که مالک موظف است در زمان نوسازی بر اساس پروانه ساختمان و طرح های مصوب رعایت بر های اصلاحی را بنماید. لازم به ذکر است، تجاوز به معابر در معنی خاص اصل کلمه جزء جرائم جزایی کیفری است ولی در اینجا تجاوز در حکم عدم عقب نشینی می باشد.
5 ـ مستحکم نبودن بنا: مواردی که مالک اصول فنی و معماری و امثالهم را رعایت نکرده باشد و به سبب آن بنا استحکام لازم را نداشته باشد، در این مورد کمیسیون موظف است، حکم به موارد ذیل صادر نماید:
الف) رأي به اصلاح و رفع عيب در صورت امكان: در صورتي كه نقصان راجع به عدم استحكام بنا از لحاظ فني قابل رفع باشد، كميسيون رأي به رفع نقص در يك بازه زماني تعيين شده مي دهد.
ب) رأي تخريب بناي غير مستحكم: اگر سازه از لحاظ فني قابل تحكيم و مقاوم سازي نباشد و يا ذينفع در بازه زماني تعيين شده، در بند الف نسبت به مقاوم سازي اقدام ننمايد، رأي قلع بنا صادر و به مرجله اجرا گذاشته مي شود و مسلماً در اين گونه موارد كميسيون نمي تواند با صدور رأي جريمه موجبات بناي ساختمان غير مستحكم را كه خطر آفرين است، فراهم نمايد.
6 ـ رعایت نکردن اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی: شامل ضوابط علمی و شناخته شده احداث بنا که عدم لحاظ نمودن آنها سبب سلب شدن امکان بهره برداری مطلوب و عدم مقاومت و بقای ساختمان میگردد.
7 ـ تغییر کاربری: در مواردی که متناقض با پروانه ساختمانی است، در منطقه ای که غیر تجاری میباشد، محل کسب، تجارت و یا پیشه دایر شود، در این رابطه پس از محرز شدن تخلف، کمیسیون نهایتاً طی مدت 2 ماه در رابطه با تعطیل شدن محل کسب، پیشه و یا کار طی 1 ماه، اتخاذ تصمیم ميكند.
نکته ـ مطابق ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تغییر کاربری صرفاً در صلاحیت کمیسیون ماده (5) می باشد.
1 ـ تکالیف مهندسان ناظر ساختمانی
2 ـ دفاتر اسناد رسمی
3 ـ مأموران نظارت و بازرسی شهرداری
نکته ـ روال بازدید از ملک درصدور گواهیهای ساختمان و در حین پاسخ به استعلامات اداری از شیوه های نظارتی شهرداری می باشد.
نکته ـ در صورتی که صدور گواهی خلاف واقع یا عدم گزارش تخلف، موضوع منتهی به صدور رای در کمیسیون ماده (100) و منجر به صدور رای تخریب و جریمه گردد؛ شهرداری مکلف است، مراتب را به نظام معماری و شهر سازی اعلام و مطابق آیین نامه داخلی شهرداری ها، تشخیص تخلف با شهرداریها و تایید آن با کمیسیون ماده 100 می باشد و معرفی به شورای معماری جزء تکالیف شهرداری است. شرط تایید تخلف مهندس ناظر، تایید تخلف مالک در بنای تحت نظارت می باشد.
نکته ـ دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام معامله قطعی در مورد ساختمانها گواهی پایان ساختمان و در مورد ساختمان های ناتمام گواهی عدم خلاف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شده باشد، ملاحظه و مراتب را در سند قید نمایند.
جهت مشاوره و پرسیدن هر گونه سوال درباره تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری، وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری ، جرایم کمیسیون ماده 100 شهرداری و تخلفات ساختمانی ، می توانید با وکلای گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت تماس حاصل فرمایید.
حسب بند دوم ماده (10) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، رسيدگي به اعتراض و شكايت از رای و تصميمهای قطعي شده هيأتهاي رسيدگي به تخلفهای اداري و كميسيونهايي از قبیل كميسيونهاي مالياتي، هيأت حل اختلاف كارگر و كارفرما، كميسيون ماده صد قانون شهرداری فقط از حيث نقض قوانين و مقررات يا معارض بودن با آنها در صلاحیت دیوان عدالت اداری است. با استناد به تبصره دوم از ماده 16 قانون مذکور مهلتی که برای تقدیم دادخواست به این مرجع در نظر گرفته شده، برای افرادی که داخل کشور هستند 3 ماه و برای افرادی که مقیم کشورهای خارجی هستند، 6 ماه در نظر گرفته شده است.
نکته ـ رای تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری قطعی و لازم الاجراست و هیچ مرجعی جز دیوان عدالت اداری حق توقف یا نقض آن را ندارد. لذا هر گونه توافقی جهت جلوگیری از اجرای رای کمیسیون، خلاف قانون است. دستور موقت صادره از شعبه دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای آرای کمیسیون ماده (100) و (77) قانون شهرداری ها حتی در صورت رد شدن شکایت در مرحله بدوی تا پایان رسیدگی در مرحله تجدید نظر دارای اعتبار است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تخلفات در کمیسیون ماده 100 شهرداری و هرگونه تخلف در شهرداری و تخلفات ساختمانی ،با ما تماس حاصل فرمایید. گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت با سال ها تجربه در زمینه حقوقی و زیر نظر تیم وکلای مجرب و پایه یک دادگستری در خدمت شما عزیزان می باشد.
برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱