مرحله نخست از مراحل دریافت پروانه کسب در شروع فعالیت افراد و راه اندازی کسب و کار اخذ پروانه کسب و کار است. در واقع پروانه کسب مجوزی است که به شما اجازه دایر کردن یک واحد صنفی را می دهد و بدون داشتن این پروانه فعالیت اقتصادی شما غیر قانونی است. در ماده 12 قانون نظام صنفی، افراد قبل از راه اندازی کسب و کار موظف به شرایط صدور پروانه کسب و اخذ پروانه فعالیت را از واحد صنفی را دارا باشند. اتحادیه صنفی مربوط به حوزه فعالیت آن کسب و کار اجازه اخذ پروانه کسب را صادر می کند. در گذشته جهت اخذ پروانه کسب و کار به دفتر اتحادیه کسب و کار مراجعه می کردند ولی امروزه طبق برنامه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران، این فرآیند کاملا الکترونیکی شده است. طریقه اخذ پروانه کسب به این صورت است که افراد حقیقی و حقوقی که متقاضی اخذ پروانه کسب هستند، می توانند به به سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان های اصناف کشور به آدرس (www.iranianasnaf.ir) مراجعه کنند و در بخش پروانه کسب وارد شوید و وارد صفحه درخواست صدور پروانه کسب شوند. کارشناسان می توانند در صورت لزوم متقاضیان را جهت شرایط اخذ پروانه کسب و شرایط صدور پروانه کسب راهنمایی کنند. بعد از گذشت 15 روز بعد از اقدام به ثبت نام، پروانه کسب از طریق پست الکترونیکی برای متقاضی ارسال می شود. در ادامه این متن درباره مراحل دریافت و انتقال پروانه کسب صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
فرد صنفی، به هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت های صنفی سرمایه گذاری می کند، گفته می شود.
زمینه های این مشاغل عبارتند از : 1 ـ تولید 2 ـ تبدیل 3 ـ خرید 4 ـ فروش 5 ـ توزیع 6 ـخدمات
در پاسخ به این سوال می توان گفت که پروانه کسب مجوزی موقت یا دائم به فرد یا صنفی برای شروع کار یا ادامه کسب و کار و یا آغاز کار به یک محل مشخص اهدا می شود.
در ادامه به بررسی مراحل دریافت پروانه کسب می پردازیم.
بعضی از مشاغل به دلیل تخصصی بودن، علاوه بر پروانه کسب به مجوز های دیگر نیاز دارند.
پروانه تحصصی و فنی، گواهینامه ای است که توسط مراجع ذی صلاح صادر می شود و جهت انجام دادن کار های تخصصی یا فنی دلالت دارد.
مدت اعتبار پروانه کسب موقت یک سال و پروانه کسب دائم پنج سال است.
نکته ـ پروانه کسب موقت با تمدید به پروانه کسب دائم تبدیل میشود.
مقاله پیشنهادی: دستور موقت و تامین خواسته چیست؟
1 ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران در مورد اتباع بیگانه داشتن پروانه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی و پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور.
2 ـ ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه و یا ارائه قرارداد های منعقده فی مابین تقاضا دهنده پروانه کسب با ادارات و سازمان های دولتی نهاد ها شهرداری ها شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی تحت پوشش سازمان های دولتی و نهاد ها. (آئین نامه اجرائی تبصره 1 ماده 12 قانون نظام صنفی) دریافت تعهد محضری از دارنگان اجاره نامه عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن.
3ـ گواهی پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم و یا ارائه گواهی معتبر برای اثبات داشتن معافیت تحصیلی یا پزشکی و همچنین دارندگان دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت و در مدت اعتبار آن و طبق بند 6 ماده 10 قانون نظام وظیفه و بند های (ج) و (د) و (ی) ماده 50 آئین تا مهاجرائی قانون مذبور.
تبصره: حداقل سن جهت خانم ها به منظور دریافت پروانه کسب 18 سال می باشد.
4 ـ ارائه گواهی عدم سوء پیشینه در مراجع قانونی.
5 ـ ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدائی یا اینکه تقاضا دهنده سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد.
6 ـ گواهی عدم استفاده از مواد اغتیاد آور و توانایی اثبات این موضوع.
7 ـ ارائه دادن پایان کار تجاری و اداری و یا کارگاهی محل واحد صنفی و یا ارائه گواهی شهرداری مبتنی بر بلامانع بودن صدور پروانه کسب برای آن شخص.
8 ـ داشتن کارت معاینه پزشکی و گاهی صلاحیت بهداشتی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای اصنافی که شامل قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی بهداشتی می باشند، اجباری می باشد.
9 ـ ارائه هر گونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده و یا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی.
10 ـ مدارک لازم مبنی بر دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغلی که خاص هستند.
تبصره: اگر تقاضا دهنده واجد شرایط لازم برای گرفتن پروانه تخصصی و فنی کسب نباشد، حضور یک شخصی شاغل که دارای پروانه تخصصی و فنی در واحد اصناف است، برای صدور پروانه کسب مشروط به نام تقاضا دهنده و انجام مراحل دریافت پروانه کسب کافی است.
11 ـ موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی.
12 ـ عکس جدید 12 قطعه.
13 ـ فتوکپی شناسنامه عکس دار دو برگ و در مورد اتباع بیگانه فتوکپی گذرنامه.
کسب و کار های واقعی، به کسب و کار ها و بیزینس های اقتصادی گفته میشود که معمولاً در آن ها یک یا چند مکان فیزیکی مشخص برای فعالیت واحد تجاری وجود داشته باشد و مشتریان هم از طریق همین مکان های ذکر شده به این واحد های تجاری مراجعه کنند.
شما برای اخذ پروانه کسب واحد مجازی خود نیز باید با مراجعه به سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان های اصناف کشور که در بالا برای شما آورده شده یا ایرانیان اصناف و ورود به بخش درخواست صدور پروانه کسب، نوع پروانه درخواستی خود را «پروانه کسب و کار مجازی» انتخاب کنید.
مدارک لازم برای دریافت و اخذ پروانه کسب و کار مجازی همان مدارک لازم برای پروانه کسب و کار واقعی لازم هستند. تنها چیزی که وجود دارد، فقط در یک نکته است. کسب و کار های مجازی برای فعالیت های خود باید دارای یک سایت، یک اپلیکیشن یا هر دو را دارا باشند.
برای انجام مراحل دریافت پروانه کسب واحد مجازی، شما باید نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایت خود دریافت کنید تا هویت شما تایید شود.
نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعتبار دهی به کسب و کارهای اینترنتی مثل فروشگاه های اینترنتی اعم از دیجی کالا، بامیلو و تمام سایت هایی که کاربر برای دریافت خدمات باید به واسطه درگاه بانکی به آنها اعتبار بریزد و یا حساب خود را شارژ کند، ارائه میشود.
دارا بودن این نماد برای سایتها بدین معنا است که مالکیت و هویت صاحبان آن مشخص و معلوم است و در صورت لازم بودن میتواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. شما برای دریافت این ای نماد باید به سایت اینماد (www.enamad.ir) مراجعه و نسبت به دریافت آن اقدام کنید.
نکته: در کنار این ها، ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی دارای اعتبار زمانی یا اسناد دیگر مثل سر قفلی و … وصیت تملیکی یا ارائه قرارداد های منعقد شده میان متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است.
نکته: در صورت داشتن اجاره نامه که از اسناد عادی محسوب می شود، باید تعهد نامه ای مبنی بر مسئولیت شغلی و حقوقی را ارائه کنید.
نکته: در صورتی که شما قصد راه اندازی یک موسسه با نیاز آموزشی را داشته باشید، باید مدرک آموزشی و تحصیلی لازم در این زمینه را دارا باشید و هزینه جواز کسب را نیز واریز کنید و مراحل دریافت پروانه کسب را طی کنید.
مقاله پیشنهادی: اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی چگونه است؟
در صورتی که دارنده پروانه کسب بخواهد انتقال پروانه کسب خود را به شخص دیگری بدهد، باید درخواست نامه کتبی خود را به اتحادیه تسلیم کند. اگر فرد معرفی شده واجد شروط قانونی باشد، اتحادیه با رعایت سایر مقررات، پروانه کسب متقاضی را باطل و پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر میکند.
نکته: شخصی که دارای پروانه کسب محجور شده باشد، قیّم می تواند با رعایت غبطه محجور و طبق مقررات موجود در این قانون ، برای اداره یا انتقال پروانه کسب اقدامات لازم را انجام دهد و مراحل دریافت پروانه کسب را انجام دهد.
نکته: درصورت فوت و مرگ شخص دارنده پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد اصناف و انتقال پروانه کسب متعلق به ورثه (فرزندان فوت شده) است.
اگر ورثه یا نماینده قانونی آن ها مایل باشند، در صورت دارا بودن شرایط فردی لازم فردی، می توانند طول مدت ۲ سال، با رعایت مقررات برای اخذ پروانه کسب اقدام کنند. پس از انقضای مهلت ذکر شده، پروانه شخص فوت شده از اعتبار می افتد.
نکته: در صورت درخواست صاحب پروانه مبنی بر تغییر پروانه جواز کسب به حرفه و شغل و کسب و کاری دیگر، علاوه بر طی مراحل دریافت پروانه کسب، استعلام و تسویه حساب از اتحادیه قبلی ضروری است و عدم پاسخگویی اتحادیه قبلی ظرف ۱۵ روز پس از تاریخ استعلام به منزله نظر موافق تلقی میشود.
نکته ـ خرید و فروش پروانه کسب ممنوع است.
اتحادیه های صنفی مکلفند، نسبت به تعویض یا تمدید پروانه کسب واحد های صنفی با ارائه گواهی دال بر پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات، بیمه و عوارض شهرداری و ارائه گواهی مربوط به طرح پرونده در مراجع ذی ربط برای مالیاتها و حق بیمه قطعی نشده و همچنین ارائه تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صنوفی که مشمول قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی میباشد، اقدام نمایند.
در صورتی که فرد تقاصا دهنده پروانه کسب معترض به رد درخواست خود باشد و یا در مدت مقرره پاسخ ندهد، متقاضی میتواند اعتراض خود را به کمیسیون نظارت تسلیم کند. ظرف مدت ده روز اعتراض خود را به کمیسیون نظارت مربوطه تسلیم نماید. کمیسیون نظارت، کمیسیونی است که برای برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی بین اتحادیه ها و مجامع امور صنفی با سازمان ها و دستگاه های دولتی در راستای وظایف و اختیارات آن ها و همچنین نظارت بر اتحادیه ها و مجامع امور صنفی هر شهرستان تشکیل میشود. کمیسیون نظارت، موظف است ظرف مدت یک ماه نظر خود را اعلام دارد، نظر کمیسیون نظارت در این مورد قطعی است.
سوال ـ آیا برای یک محل کسب میتوان چند پروانه کسب صادر نمود؟
پاسخ ـ وفق تبصره (2) ماده (3) قانون نظام صنفی و طبق ضوابط اعلامی توسط کمیسیون نظارت، مکان مورد نظر واجد شروط لازم جهت استقرار چند واحد صنفی باشند، میتوانند به عنوان محل ثابت کسب به وسیله چند فرد صنفی، پس از اخذ پروانه کسب از اتحادیه یا اتحادیه های ذی ربط، مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر، درخواست صدور بیش از یک پروانه برای یک محل منوط به این است که مکان مورد نظر شرایط لازم را حسب نوع کسب دارا باشد. ضمن این که صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شروط قانونی برای یک یا چند محل کسب بلامانع است. (تبصره ۳ ماده ۱۲ قانون فوق الذکر)
سوال ـ درصورت درخواست انتقال پروانه کسب از شخص حقیقی به حقوقی تکلیف پروانه کسب چیست؟
پاسخ ـ به استناد ماده (18) قانون نظام صنفی و باتوجه به بندهای (2)، (6) و (7) ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (2)، (12) و تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی در صورتی وضعیت دارنده پروانه تغییر کند، فرد جدید باید مجدداً نسبت به ثبت تقاضا مطابق مراحل دریافت پروانه کسب در ماده (3) آیین نامه برای تحصیل پروانه کسب جدید اقدام نماید.
گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت زیر نظر وکلای خبره و پایه یک دادگستری، با ارائه کلیه خدمات حقوقی و با هدف موفقیت شما در پرونده حقوقی تان، شما را همراهی میکند.
برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱
1 Comments
سلام
اجاره پروانه کسب خیاطی در دفاتر به چه صورت است ؟